Algemene voorwaarden, privacyverklaring,klachtenregeling & disclamer Balanskompass
Algemene voorwaarden
Dienstverlening
a. De counselor levert persoonlijke diensten aan bedrijven en particulieren. Deze diensten zijn in een voorstel vastgelegd en goedgekeurd door cliënt en opdrachtgever. Uitgangspunten hierbij zijn dat de counselor handelt vanuit integriteit volgens de RBCZ beroepscode , zie https://rbcz.nu/wp-content/uploads/2023/02/PR-200-Beroepscode-inclusief-leeswijzer.pdf en dat het belang van de cliënt centraal staat.
b. Het karakter van de dienstverlening is verklarend en gericht op persoonlijke bewustwording en verandering. De cliënt past deze bewustwording en verandering naar eigen keuze al dan niet toe in zijn persoonlijke situaties en deze verandering is in een counselingsvraag vastgelegd en in het voorstel meegenomen.
c. Voor zowel informatie-uitwisseling als persoonlijke dienstverlening wordt verondersteld dat de cliënt lichamelijk en mentaal gezond is, eventueel met een tijdelijk probleem c.q. lichamelijke klacht danwel met een behoefte aan begeleiding in zijn persoonlijke ontwikkeling, en affiniteit heeft met de filosofie van de counselor. Ook wordt er vanuit gegaan dat cliënten geen lichamelijke of psychische belemmeringen hebben om deel te nemen. Bij twijfel of hij/zij aan deze voorwaarden voldoet, dient de cliënt zelf het initiatief te nemen om te overleggen met iemand die hij daartoe bevoegd acht, teneinde te bepalen of het kennisnemen, toepassen van de informatie en/of afnemen van diensten van de counselor voor hem verantwoord is. Ook wordt verwacht dat de cliënt eventuele twijfels vooraf meldt aan de counselor, en ook twijfels die ontstaan tijdens de contacten, direct meldt.
d. De counselor behoudt zich het recht om af te zien van het aangaan van een dienstverleningsrelatie met een cliënt. Ook kan het voorkomen dat tijdens de dienstverlening het door de counselor beter wordt geacht de cliënt door te verwijzen, of om andere redenen de dienstverleningsrelatie met een cliënt te beëindigen. Als uitgangspunt echter worden eventuele problemen gezien als een integraal onderdeel van het proces en worden als zodanig behandeld.
e. De counselor helpt cliënten naar beste weten om meer inzicht te krijgen in competenties en het persoonlijke functioneren. De counselor verplicht zichzelf om zich daarvoor in te spannen binnen de kaders van de bedrijfsfilosofie. De cliënt is te allen tijde zelf verantwoordelijk voor het verstrekken van juiste en volledige informatie over zichzelf en zijn lichamelijke en geestelijke toestand, het maken van voor hem verantwoordelijke keuzes en het uitvoeren daarvan.
f. Als cliënten door de counselor doorverwezen of geattendeerd worden op andere personen, bedrijven, artsen, informatiebronnen etc. dan gebeurt dat op basis van de kennis over die personen, bedrijven, artsen, informatiebronnen op dat moment. Alle contacten die met de betreffende personen, bedrijven of artsen worden opgenomen, eventuele leveringen of afname van diensten, of het raadplegen van de informatiebronnen, en de gevolgen daarvan, vallen buiten de verantwoordelijkheid van de counselor. De counselor gaat ervan uit dat de cliënt op basis van gezond verstand deze contacten screent op geschiktheid voor zichzelf, kwalificaties, betrouwbaarheid, leveringsvoorwaarden etc.
g. De actuele prijzen voor diensten worden in overleg vastgesteld. Afgesproken prijzen voor langdurige bedrijfsmatige contacten gelden uiterlijk tot het einde van het kalenderjaar na ondertekening van de opdracht, en kunnen daarna worden herzien. Hierover wordt tijdig contact opgenomen. Door de overheid opgelegde financiële maatregelen zijn te allen tijde verschuldigd vanaf het moment dat deze van kracht worden, zonder dat dit de reden kan zijn om de overeenkomst te ontbinden.
h. Afspraak verzetten/annuleren kan kosteloos tot 48 uur voor het gesprek. Afspraken met de counselor zijn bindend indien ze door de counselor en de cliënt wederzijds zijn bevestigd. Voor alle counselingsafspraken voor sessies met particulieren en bedrijven geldt dat afspraken, die niet minimaal 48 uur voor de sessie worden afgezegd of verzet, volledig in rekening gebracht zullen worden. Noodsituaties uitgezonderd.
In geval dat de counselor moet reizen voor zijn afspraak geldt dat zelfs als de afspraak door overmacht niet kan doorgaan als counselor reeds op locatie is, cliënt geacht wordt de reiskosten in de vorm van geldende kilometervergoeding te betalen.
j. Stoppen traject. In geval sessies voor onbepaalde tijd zijn overeengekomen is de opzegtermijn 1 sessie waarbij deze laatste sessie de eindevaluatie en afrondingssessie is. In geval sessies voor een bepaalde tijd zijn overeengekomen en deze tussentijds worden gestopt dan wordt indien gewenst het bedrag voor de resterende aantal gesprekken teruggestort minus 1 sessie (1,5 uur) administratiekosten.
Vertrouwelijkheid
a. De naam, adres en andere persoonsgegevens, als ook contactgegevens van cliënten, al dan niet in relatie tot een bedrijfsmatige opdrachtgever, worden door de counselor gebruikt voor het registreren van betalingsverplichtingen, en voor normaal gebruik om contact mogelijk te maken. Cliëntgegevens worden niet aan derden ter beschikking gesteld. Ook niet als de opdrachtgever de werkgever is. Mijn praktijk werkt volgens de RBCZ beroepscode, zoals bovenaan deze pagina is aangegeven, zie ook de link.
b. Gelet op het in principe kortdurende karakter van de contacten wordt niet intensief aan dossiervorming gedaan. Eventuele persoonlijke dossiers zijn uitsluitend ter inzage van de counselor en de betreffende cliënt, ongeacht wie de dienstverlening betaalt. Inzage kan ook tijdens een persoonlijk contact tussen de counselor en de cliënt.
c. De ervaringen die de counselor opdoet tijdens de contacten met cliënten, kunnen verwerkt worden in uitingen en contacten met collega’s, op een zodanige manier dat in redelijkheid niet te achterhalen is welke cliënt met dit probleem door de counselor is behandeld. Cliënten kunnen hiertegen binnen een maand na het aangaan van een opdracht en/of direct nadat zij van een dergelijke publicatie kennis nemen, schriftelijk bezwaar maken
.d. Deze counselor rapporteert niet over cliënten aan instanties en bedrijven zoals bijvoorbeeld het UWV, bedrijfs/arbo-artsen en verzekeraars, ook niet wanneer zulks expliciet door cliënt aan counselor wordt verzocht.
Betaling en giften
a. De prijzen en betalingscondities worden vooraf bekend gemaakt. De cliënt betaalt aan de counselor een bedrag per sessie of per traject. Het overeengekomen bedrag wordt direct na afloop van de sessie betaald (betaalverzoek/contant) of binnen 14 dagen na dagtekening factuur, tenzij anders afgesproken. Giften zonder dat daar een specifieke dienstverlening tegenover staat zijn uiteraard welkom, deze kunnen echter niet naderhand alsnog worden aangewezen als betaling voor enige vorm van dienstverlening.
b. Bij niet betaling binnen 14 dagen is de cliënt in verzuim en mag de counselor zonder nadere ingebrekestelling 1% rente per maand in rekening brengen. Na 14 dagen is de counselor gerechtigd een betalingsherinnering te sturen, waarvoor € 10,- in rekening gebracht mag worden. Is binnen 7 dagen na het sturen van de betalingsherinnering de rekening nog niet voldaan dan is de counselor gerechtigd een incassomaatregel te treffen. De kosten van de incassomaatregel komen voor rekening van de cliënt. Voor het treffen van bovenstaande maatregelen geldt onverkort, dat dit te goeder trouw en in redelijkheid en billijkheid moet geschieden.
De schade aan het begeleidingsproces door niet-betaling dient zoveel als mogelijk door counselor en cliënt begrensd te worden.
Garantie
a. Door de aard van haar dienstverlening en de nadrukkelijke inbreng van de cliënt bij de bewustwording en verandering, geeft de counselor geen garantie voor succes, of vooruitzichten op verbetering. De cliënt bepaalt zelf of, en hoe snel, hij/zij een verandering teweegbrengt. Op basis van de in het verleden opgedane ervaringen, inzicht in de natuurlijke processen en de persoonlijkheid van de cliënt kan tussentijds een inschatting worden gegeven van een te verwachten ontwikkeling.
b. Als een cliënt niet tevreden is over een door de counselor geleverde prestatie, dient dat binnen acht dagen na sessie schriftelijk aan de counselor te worden gemeld. Er kan dan overleg plaatsvinden over hoe er in redelijkheid voor gezorgd kan worden dat de cliënt tevredengesteld wordt.
Aansprakelijkheid
a. Mocht de counselor op grove wijze nalatig zijn geweest, dan geldt eventuele aansprakelijkheid voor zover dat erkend en gedekt wordt door de verzekeringen van de counselor tot de hoogte van het bedrag van de uitkering door de maatschappij, en anders tot de hoogte van het bedrag waarmee de opdracht voor deze cliënt gemoeid is. Mocht de counselor onverhoopt schade aanrichten aan gebouwen of goederen van een cliënt of lichamelijk letsel hebben veroorzaakt, dan geldt daarvoor een eventuele aansprakelijkheid voor zover dat erkend en gedekt wordt door onze verzekeringen tot de hoogte van het bedrag van de uitkering door de maatschappij, en anders tot de hoogte van het bedrag dat met deze opdracht voor deze cliënt gemoeid is. De counselor kan niet aansprakelijk worden gesteld voor directe of indirecte gevolgen van normaal, verkeerd of onoordeelkundig gebruik van door haar geleverde diensten en informatie. Ook kan de counselor niet aansprakelijk gesteld worden voor gevolgschade. In alle hierboven niet genoemde gevallen beperkt de eventuele aansprakelijkheid van de counselor zich tot de hoogte van het bedrag dat met deze opdracht voor deze cliënt gemoeid is.
b. Op al onze leveringen is Nederlands recht van toepassing.
PRIVACY-DOCUMENT Veronica Kroon
Ik neem privacy serieus. Informatie over jou wordt op een veilige manier verwerkt en gebruikt. In deze privacyverklaring staat omschreven hoe ik omga met jouw persoonsgegevens.
Persoonsgegevens die ik verwerk
Ik verwerk je persoonsgegevens doordat je gebruik maakt van mijn diensten en/of omdat je deze gegevens zelf aan mij verstrekt. Hieronder vind je een overzicht van de persoonsgegevens die ik verwerk:
De volgende gegevens worden vastgelegd in de samenwerkingsovereenkomst:
- Naam cliënt, geslacht, beroep, adres/postcode/plaats, telefoonnummers, e-mailadres, verzekeringsmaatschappij, relatienummer, huisarts (naam en adres), toestemming cliënt voor melding aan huisarts, lichamelijke klachten, medicijngebruik, middelengebruik (drugsgebruik/alcohol, etc.).
Eerdere behandelingen (psychotherapeutisch, psychologisch, psychosociaal of psychiatrisch), huidige behandelingen (medisch, psychologisch, psychiatrisch, alternatief), behandelaar, diagnose, adviezen, resultaat.
- Korte omschrijving van de aanmeldingsvraag - klacht - probleem. (In max 10 zinnen).
- Motivatie om van de klacht af te komen. (In cijfer 1 t/m 10).
- De therapie is voor mij als cliënt geslaagd als: (In max 10 zinnen).
- Waaraan zul je bemerken dat je het bovenstaande hebt bereikt?: (In max 10 zinnen).
- Datum en plaats van intake, met handtekening van cliënt en therapeut. Deze gegevens vult de cliënt digitaal in en ondertekent het document. Wanneer het versleuteld wordt verstuurd, voeg ik het toe aan het digitale behandeldossier. Wanneer de cliënt ervoor kiest om het uitgeprint aan mij te geven, scan ik het in en gaat het papieren document door de papierversnipperaar. In het digitale behandeldossier wordt globaal de inhoud van de sessies en de verrichte methodes vastgelegd, om de voorgang van de behandeling te kunnen monitoren.
Met welk doel en op basis van welke grondslag ik persoonsgegevens verwerk
Behalve de AVG, zijn de WGBO (Wet op de geneeskundige behandelingsovereenkomst) en de beroepscode van mijn beroepsvereniging en van het Register Beroepsbeoefenaren Complementaire Zorg (RBCZ) van toepassing op mijn werk. Deze zijn van invloed op de doeleinden waarvoor ik persoonsgegevens vastleg.
Om die reden ga ik als volgt om met persoonsgegevens:
- Dossierplicht: Op grond van de Wet op de geneeskundige behandelingsovereenkomst (WGBO) ben ik als zorgverlener verplicht een medisch dossier bij te houden.
- Bewaartermijn: De hoofdregel voor het bewaren van medische dossiers staat in de WGBO. Dat is 20 jaar, gerekend vanaf de datum van vastlegging van ieder afzonderlijk gegeven. De termijn kan langer zijn indien dit noodzakelijk is met het oog op de behandeling (bijvoorbeeld indien iemand een chronische ziekte heeft).
- Beroepsgeheim: Voor mij als therapeut geldt op grond van de beroepscode en het wettelijk geregeld medisch beroepsgeheim een geheimhoudingsplicht. Medewerkers van een psychosociale of complementaire praktijk zijn via arbeidscontract aan een geheimhoudingsplicht gebonden.
Geautomatiseerde besluitvorming
Ik neem niet op basis van geautomatiseerde verwerkingen besluiten over zaken die (aanzienlijke) gevolgen kunnen hebben voor personen. Het gaat hier om besluiten die worden genomen door computerprogramma’s of -systemen, zonder dat ik daar tussen zit.
Wie werken er daadwerkelijk met de cliëntdossiers?
- Ik ben ZZP-er en ben de enige die toegang heeft tot de cliënten dossiers. Vanuit de beroepscode heb ik een beroepsgeheim. Niemand anders kan bij de persoonlijke gegevens.
- In intervisiegroepen met collega’s bespreken wij casuïstiek uit de praktijk. Dat gaat altijd anoniem en onherkenbaar. Dit is altijd in het belang van de beste behandeling voor de cliënt.
- De afspraken worden gemaakt in een elektronische agenda waar alleen ik toegang toe heb via telefoon en laptop, beide voorzien van wachtwoord.
Hoe ik persoonsgegevens beveilig
Ik neem de bescherming van jouw gegevens serieus en neem passende maatregelen om misbruik, verlies, onbevoegde toegang, ongewenste openbaarmaking en ongeoorloofde wijziging tegen te gaan. Als jij het idee hebt dat jouw gegevens toch niet goed beveiligd zijn of er aanwijzingen zijn van misbruik, neem dan contact met mij op.
Technische beveiligingsmaatregelen
- up-to-date virusscanner
- unieke inlogcodes en wachtwoorden voor systemen
- beveiligde back-ups
- firewalls
Organisatorische beveiligingsmaatregelen
- laptop/computer niet onbeheerd of in auto achterlaten
- clean desk policy
- zorgvuldig gebruik van usb-sticks
- juiste manier van vernietiging oude documenten
Externe personen of bedrijven die toegang hebben tot de persoonsgegevens
- Ik stuur de facturen zelf. Mijn boekhouder verwerkt mijn financiële administratie.
- Ik verwerk de cliëntgegevens in Word, geen elektronische omgeving, dus ook hier komen geen derden aan te pas.
- Er worden wekelijkse back-ups gemaakt van mijn gegevens naar de beveiligde dropbox kluis.
- Gezien ik (met toestemming van de cliënt) de factuur per mail verstuur, is Outlook/Microsoft medeverantwoordelijk voor het veilig beheren van het e-mailverkeer. De Microsoftprivacyverklaring is hier na te lezen: https://privacy.microsoft.com/nl-nl/privacystatement
Delen van persoonsgegevens met derden
Ik verstrek uitsluitend en alleen aan derden als dit nodig is voor de uitvoering van onze overeenkomst met jou of om te voldoen aan een wettelijke verplichting.
Gegevens inzien, aanpassen of verwijderen
Je hebt het recht om je persoonsgegevens in te zien, te corrigeren of te verwijderen. Daarnaast heb je het recht om je eventuele toestemming voor de gegevensverwerking in te trekken of bezwaar te maken tegen de verwerking van jouw persoonsgegevens door mij en heb je het recht op gegevensoverdraagbaarheid. Laat het mij weten als je daar gebruik van wilt maken.
Omgang met datalekken
Sinds 1 januari 2016 geldt de meldplicht datalekken. Deze meldplicht houdt in dat organisaties (dus ook therapeuten) direct (binnen 72 uur na het datalek) een melding moeten doen bij de Autoriteit Persoonsgegevens zodra zij een ernstig datalek hebben. Soms moeten zij het datalek ook melden aan de betrokkenen (de mensen van wie de persoonsgegevens zijn gelekt).
Wanneer moet ik een datalek melden? Ik hoef een datalek alleen te melden aan de Autoriteit Persoonsgegevens, als dit leidt tot ernstige nadelige gevolgen voor de bescherming van persoonsgegevens, of als een aanzienlijke kans bestaat dat dit gebeurt. Dat is het geval als er bij het datalek ofwel persoonsgegevens verloren zijn gegaan (ze zijn voor jou niet meer terug te halen en er was geen back-up) ofwel onrechtmatige verwerking van persoonsgegevens niet is uit te sluiten (iemand heeft mogelijk toegang (gehad) tot de persoonsgegevens, terwijl diegene daartoe niet bevoegd was en je hebt geen controle over wat diegene met de gegevens heeft gedaan of nog zal doen). Ik hoef de betrokkenen (de cliënten van wie ik gegevens verwerk) alleen te informeren als een datalek waarschijnlijk ongunstige gevolgen heeft voor hun persoonlijke levenssfeer. Dat kan het geval zijn als er gegevens van gevoelige aard zijn gelekt (bijvoorbeeld gezondheidsgegevens) die door derden kunnen worden misbruikt.
- Ik begrijp wanneer ik een datalek moet melden en zal daar naar handelen. Het enige lek wat kan ontstaan, is als mijn laptop wordt gestolen, deze bewaak ik goed.
- Ik heb afspraken gemaakt in de verwerkersovereenkomst met leveranciers en ik word daardoor tijdig geïnformeerd als er een datalek is geweest. In mijn geval zou dat alleen het hacken van mijn e-mail kunnen zijn.
Wijzigingen
Deze privacyverklaring kan worden gewijzigd. Deze wijzigingen worden bekendgemaakt via de site.
Vragen
Mocht je nog vragen hebben over deze privacyverklaring, neem dan contact met mij op.
Veronica Kroon, BalansKompass.
KLACHTENREGELING
Ik zal regelmatig zelf aan je vragen of je tevreden bent over de behandeling. Ben je niet tevreden, dan hoor ik dat graag. Ik zal naar je luisteren en ik zal mij inzetten om samen tot een goede oplossing te komen. Ben je daarna nog niet tevreden of vind je het vervelend om met mij in gesprek te gaan? Dan kun je gebruik maken van de onafhankelijke geschillencommissie CAM COOP waarbij ik in het kader van de Wet Kwaliteit, Klachten en Geschillen Zorg (WKKGZ) bij aangesloten ben Zie ook https://de-nfg.nl/pdf/Klachtenproces_schema_client.pdf. Daarnaast ben ik aangesloten bij een branchevereniging die de kwaliteit van zorg bewaakt. Bij deze vereniging kun je ook terecht met eventuele klachten: Nederlandse Federatie Gezondheidszorg. Registratienummer: 9765 – Complementaire Psycholoog www.de-nfg.nl.
Disclaimer
Paragraaf 1
De voorwaarden van deze disclaimer zijn van toepassing op deze website www.balanskompass.nl. Door deze website te bezoeken verklaart u zich akkoord met de toepasselijkheid van deze disclaimer.
Artikel 1
De informatie op deze website is uitsluitend bedoeld als algemene informatie. Er kunnen geen rechten aan de informatie op deze website worden ontleend. Hoewel BalansKompass zorgvuldigheid in acht neemt bij het samenstellen en onderhouden van deze website, kan zij niet instaan voor de juistheid, volledigheid en actualiteit van de geboden informatie. BalansKompass garandeert evenmin dat de website foutloos of ononderbroken zal functioneren. BalansKompass is niet aansprakelijk voor schade als gevolg van onjuistheden of onvolledigheden in de aangeboden informatie, noch voor schade die het gevolg is van problemen veroorzaakt door, of inherent aan, het verspreiden van informatie via internet, zoals storingen of onderbrekingen van, of fouten of vertraging in het verstrekken van informatie door ons of door u aan ons middels onze website of anderszins langs elektronische weg.
Artikel 2
BalansKompass behoudt zich alle intellectuele eigendomsrechten en andere rechten voor met betrekking tot alle op of via deze website aangeboden informatie (waaronder alle teksten, grafisch materiaal en logo’s). Het is niet toegestaan informatie op deze website te kopiëren, te downloaden of op enigerlei wijze openbaar te maken, te verspreiden of te verveelvoudigen zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van BalansKompass. U mag informatie op deze website wel afdrukken en/of downloaden voor eigen persoonlijk gebruik. Ongeautoriseerd of oneigenlijk gebruik van de content of delen daarvan maakt inbreuk op intellectuele rechten.
Artikel 3
BalansKompass behoudt zich het recht voor de op of via deze website aangeboden informatie, met inbegrip van de tekst van deze disclaimer, te allen tijde te wijzigen zonder hiervan nadere aankondiging te doen. Het verdient aanbeveling periodiek na te gaan of de op of via deze website aangeboden informatie, met inbegrip van de tekst van deze disclaimer, is gewijzigd.
Paragraaf 2
Op deze website en de disclaimer is het Nederlands recht van toepassing. Alle geschillen uit hoofde van of in verband met deze disclaimer zullen bij uitsluiting worden voorgelegd aan de bevoegde rechter in Nederland.